Consell Comarcal

El Consell Comarcal del Garraf renova convenis de serveis socials per Canyelles, Cubelles i Olivella

A través d’aquests convenis l’ens comarcal gestiona els serveis d’atenció primària i altres programes relatius al benestar social

15 de març de 2017

Ahir, a la Masia d’en Cabanyes, es van signar convenis de col·laboració entre el Consell Comarcal del Garraf i els ajuntaments de Canyelles, Cubelles i Olivella, per a la prestació dels serveis socials d’atenció primària i altres programes relatius al benestar social i les polítiques d’igualtat, per a aquest any.

A través d’aquests convenis, i segons el contracte programa signat amb el Departament de Treball, Afers Socials i Família de la Generalitat de Catalunya, l’ens comarcal gestiona als municipis de menys de 20.000 habitants els serveis d’atenció primària, el servei d’atenció a la dependència, la xarxa d’acompanyament al municipi, el servei especialitzat d’atenció a la infància i l’adolescència, el servei d’integració en família extensa, el pla comarcal de ciutadania i immigració i el servei d’informació i atenció a les dones.

La consellera de serveis a les persones, Noemí Cuadra, va agrair en roda de premsa als tres ajuntaments pel treball conjunt en el desenvolupament d’aquests serveis i també va agrair l’esforç dels professionals “perquè és una feina que rep molta pressió, ja que la finalitat és detectar i acompanyar els casos de risc social i els casos que ciutadans i ciutadanes que no poden viure amb la dignitat que haurien de viure”.

Per la seva part l’alcaldessa de Canyelles, Rosa Huguet, va valorar molt positivament el desenvolupament d’aquests serveis mancomunats perquè “ens dóna la possibilitat de donar resposta als nostres ciutadans” i va afegir que aquesta ”és la millor manera d’actuar, compartint i unint esforços per a millorar les polítiques socials”. Huguet també va informar que un dels projectes de l’Ajuntament de Canyelles per 2017-2018 és la construcció d’un Centre de Dia, que donarà atenció a les famílies de la comarca.

En aquest sentit, Marta Verdejo, alcaldessa d’Olivella, va destacar la importància de mancomunar serveis entre els diferents ens locals i el Consell Comarcal del Garraf, i va afirmar que “els municipis petits no podem tenir tots els serveis, però sí podem buscar aliances en l’àmbit comarcal per poder prestar-nos suport mútuament en aquelles coses que no tenim cobertes”. Verdejo també va agrair el suport de l’ens comarcal en relació als serveis socials i al programa de suport educatiu i acompanyament per joves (XAM).

Rosa Fonoll, alcaldessa de Cubelles, va destacar el suport comarcal en l’àmbit de serveis socials al seu municipi, va explicar que s’està desenvolupant “un pla d’acció per la gent gran, per tal de guiar-los en diverses accions” i va afegir que “l’ajuntament vol ampliar els grups del XAM per i donar suport als joves en el seu procés d’aprenentatge”.

El desenvolupament de les polítiques socials, per lluitar contra l’exclusió, promoure la reinserció i garantir la cohesió, és una de les prioritats definides al Pla de Mandat del Consell Comarcal del Garraf, a través del suport i el reconeixement al municipalisme i el treball en xarxa amb els ajuntaments.

Els serveis socials en xifres - 2016

Unitat bàsica d’atenció social primària de Cubelles, Canyelles i Olivella

Enguany hi ha 1.810 expedients familiars actius. Durant 2016 es van realitzar 4.827 intervencions

Municipis

Expedients actius

Intervencions

322

921

401

634

Cubelles

Servei d’atenció a la dependència

­   Plans Individuals d’Atenció (PIAs) realitzats: 405 expedients actius

­   Plans Individuals d’Atenció (PIAs) amb Servei d’Atenció al Domicili (SAD): 85 expedients.

Persones amb dependència

PIAs realitzats

PIAs amb SAD

71

60

14

52

40

25

332

305

46

Serveis d’intervenció educativa no residencials per a infants i adolescents. Xarxa d’Acompanyament al Municipi – XAM

Menors

Cursos

3r i 4t de ESO

5è i 6è de ESO

3r i 4r de ESO

5è i 6è de ESO

Servei Especialitzat d’Atenció a la Infància i Adolescència – SEAIA

Casos oberts:

Expedients

32

5

Casos en estudi per l’EAIA

Casos

12

1

2

Servei d’Integració Familiar en Família Extensa – SIFE

Expedients

1

3

Pla comarcal de ciutadania i immigració

Serveis de traducció

Traduccions

Vilanova

171

2

Ribes

14

Sitges

190

Servei d’assessorament jurídic en estrangeria a Cubelles

Quantitat

Servei

112

248

Consultes

Servei d’informació i Atenció a les Dones - SIAD Garraf

Canyelles

11 dones han estat ateses al SIAD, amb un total de 35 consultes. D’aquestes, 3 han consultat per violència masclista que representa el 27% de les dones ateses.

5

8

25

10

Cubelles

50 dones han estat ateses al SIAD, amb un total de 249 consultes. D’aquestes, 28 han consultat per violència masclista, que representa el 56% de les dones ateses.

17

40

11

17

213

13

Olivella

31 dones han estat ateses al SIAD, amb un total de 112 consultes. D’aquestes, 13 han consultat per violència masclista que representa un 42% de les dones ateses.

7

20